אושר בקריאה שנייה ושלישית: הכנסת הוציאה את השימוש בבואש במכת"זית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה להסדרת השימוש במכת"זית, שיזמו חברי הכנסת משה גפני, יעקב אשר ויצחק פינדרוס.

הצעת החוק עברה את שלב ההכנה המרכזי במסגרת עבודת הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח״כ צביקה פוגל, אשר הובילה את הדיונים, שמיעת הגורמים המקצועיים, גיבוש הנוסח והבאתו לאישור.

‎על פי הצעת החוק, הפעלת מכת”זית לפיזור הפרות סדר תתבצע באמצעות מים נקיים בלבד וללא תוספת חומרים. בנוסף, נקבע כי כל שימוש במכת”זית יתועד בתיעוד חזותי הכולל תמונה ושמע באיכות הולמת. עוד נקבע כי אדם הטוען לפגיעה כתוצאה מהפעלת מכת”זית יהיה רשאי לפנות למשטרה ולקבל את התיעוד, למעט במקרים חריגים בהם בית המשפט יאשר עיכוב בשל חשש לפגיעה בחקירה, בביטחון המדינה או בשלום הציבור.

‎הצעת החוק נועדה ליצור הסדרה ברורה להפעלת אחד האמצעים המרכזיים לפיזור הפרות סדר.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "במשך שנים ראינו איך ה'בואש' הופך לנשק קבוע נגד מגזרים ספציפיים. חרדים ומתיישבים סבלו מהשפלה ומנזקים אדירים רק בגלל שהיד על ההדק הייתה קלה מדי מולם. המדיניות שלי היא אפס סובלנות להפרות סדר, אבל גם אפס סובלנות לאפליה. ואכיפה שיוויונית לכולם."

יו”ר הוועדה לביטחון לאומי, ח״כ צביקה פוגל:
“המשטרה צריכה לקבל כלים ברורים ואפקטיביים לשמירה על הסדר הציבורי, לצד חובת שקיפות ואחריות כלפי האזרחים. החוק שאישרנו מייצר הסדרה ברורה להפעלת המכת״זית, מבטיח שימוש מידתי באמצעי הזה ומחזק את אמון הציבור במערכת האכיפה.״

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני:
״זה חוק יוצא מן הכלל, אחד המקרים שאנחנו רואים את ההתנהלות המשטרה שמשתמשים בחומרים שאסור להשתמש, גם על כבודם של המפגינים צריך לשמור, יש מפגינים מתחת לבית שלי לעיתים קרובות שאני לא מסכים איתם לחלוטין אבל יש דברים שגם למשטרה אסור לעשות והחוק הזה בא לעשות סדר ולשמור על זכותם ועל הסביבה והתושבים ששם מתקיימת הפרת סדר.

קרדיט תמונה: נועם מושקוביץ

רוצים לשתף?

הרשמה לעדכונים

פניה להנהלת המטה - משרדי עוצמה יהודית

דילוג לתוכן